Translate

Sunday, June 18, 2017

Pomelo for Myanmar

Jag blev tipsad av en vän att besöka butiken Pomelo i Yangon som är en fair trade butik där arbetarna får betalt utan massa mellanhänder. Det är lokalt handarbete som dukar, kuddar, smycken osv. 
Klicka HÄR för att komma till hemsidan. 

Jag tycker det är viktigt att stödja den här typen av verksamhet mer än något annat. 

Det här fick följa med mig hem. En skopåse och ett halsband till en summa av ca 140 kr för båda två. Perfekta presenter men jag tror jag behåller båda själv. 

I en liten butik hittade jag den här fina tygväskan med Burmas vackra statsråd Aung San Suu Kyi. Hon och hennes parti vann valet men hon fick inte bli president eftersom de "hittade på" en klausul om att ingen ledare får ha en utländsk man/kvinna eller barn med en utlänning.  Allt för att försöka stoppa henne. Hon är den som suttit längst i husarrest. Sammanlagt 15 år under en 21 års period. Hon har fått nobels fredspris. 
Läs mer om henne HÄR. 



No comments :

Post a Comment