Translate

Tuesday, April 4, 2017

Underbara Hanoi!

I slutet på februari var vi i Hanoi. 
Dels att vi behövde lite miljöombyte men också för att vi var nyfikna på Hanoi. Förra året när vi besökte Vietnam var vi i Saigon och Nha Trang. Nu var det alltså dags för huvudstaden att få ett besök. 

Vietnam är ett land vi gillar mycket. De två städerna Hanoi och Saigon är lika olika som natt och dag. Hanoi upplevde vi mer som kinesisk. Det var som att vara tillbaka i Kina för ett ögonblick. 

Så genuin, häftig, oförställd stad som det bara kan bli. 
Inte mycket turister och inget tillrättalagt för turister. Det var mer gillar ni inte vad vi har här så struntar vi i det. Take it or leave it. 

Restaurang med bord och stolar ute som många av ställena i Hanoi. Här sitter även kocken ute och lagar maten över en öppen eld. 

Den mobila nagelsalongen

Överallt ser man den klassiska rishatten som faktiskt används i vardagen av många vietnameser. 

Inte bara på landsbygden utan som här mitt inne i stan. 

En temperatur på +17 låter inte så värst kallt, men när det är en luftfuktighet på 85% ja då blir det kallt och rått.  Jag skulle nog jämföra det mot om det skulle vara kanske +8 grader i Sverige. Jag frös så mycket att jag var tvungen att köpa en dunväst. Jag hade inga vinterkläder/varma kläder med mig. 
Det var väldigt skönt att slippa svettas ett par dagar och få klä på sig lite mer. Små saker man uppskattar när man bor i 35 graders värme för jämnan. 

Fem vårdare är ute med lika många pensionärer. Bakom mig är en vacker sjö men de har vänt alla rullstolar mot trafiken vilket jag tyckte var väldigt roligt. Kanske har de sett den gamla sjön så många gånger och det händer mer i trafiken? 


Den berömda röda bron Huc Bridge som den heter. HÄR kan ni läsa mer om den och sjön.  

När det var lite ruggigt ute var det mysigt att gå in på ett café och dricka en varm kopp ägg kaffe. Låter konstigt och jag var väääldigt skeptisk innan, men det smakar som äggtoddy ungefär eller en extra krämig kaffelatte. Bara positiva omdömen. Kika HÄR. Jag hade fått tips om just Giang Café skulle vara värd ett besök. Och det var verkligen värt ett besök! Mannen valde ägg te och tyckte den var jättegod. 

Lite längre ner på samma gata fanns CONG. Ett väldigt coolt ctälle. Observera att här sitter man ute. Trots att det är kallt. 


En klippning kanske? 


När man är i Vietnam måste man självklart äta vietnamesiska vårrullar. Mums! 

Undrar hur det är att leva så nära inpå en järnväg?
Disken står utanför och tvätten hänger på tork.

Kött står ute och svalnar.

En mysig men väldigt lång promenad visade det sig är att gå runt hela West Lake. Vi gjorde många små stopp på vägen. Tror det tog ca 2,5 timmar. sjön är större än man tror. 

Många av de lokala restaurangerna är utomhus. man sitter på små plastmöbler för barn. Gulligt på något vis. 

Det är väldigt billigt att flyga mellan Bangkok och Hanoi. Kostar från ett par hundralappar upp till tusen kronor beroende på hur flexibel du är. 
 Vi betalade 1800 kr för två personer tur och retur uppgraderade så vi fick sitta längst fram. (Kostade 50 kr extra) Vi svenskar behöver inget visum till Vietnam. Flygtid ca 1,5 tim. 
Vi bodde på ett superbilligt Guesthouse mitt i Gamla Stan för  250  kr/natt inkl frukost. 
Vi kommer återvända till Hanoi! 

3 comments :

  1. Å vad roligt att höra om Hanoi, åsikterna brukar vara så delade. Mest positivt har jag hört om Saigon (Ho Chi Minh). Stor temperaturskillnad det verkar vara mot mellersta Vietnam. När vi lämnade Daning var det +25 grader redan i början på februari. Äggkaffe, är det gott eller är det gott?! Jag brukade ta in sockerfritt och det var jättegott det med. Saknar Vietnam så att jag grinar nu, buhuuuu

    ReplyDelete
  2. Ja Vietnam är verkligen lätt att tycka om! Förstår att du saknar det. Tack för att jag fick en inblick i erat resande. Uppskattade inlägget om fängelset mycket och vill gärna besöka Palawan nu!

    ReplyDelete
  3. Gud vilka flashbacks jag får när jag såg dina bilder, jättefina :)

    ReplyDelete