Translate

Wednesday, March 15, 2017

Planering!

Just i detta nu håller jag på att planera för en resa till norra Thailand. Själva planeringen är en del av resan att jämföra flyg, hotell, resrutt osv
Först får man ställa sig frågan, vart ska jag och vad vill jag se/uppleva? Vad får det kosta?

Jag vill i första hand se Golden Triangle där tre länder möts. Thailand, Laos och Myanmar 
(Fd Burma) Kan ni eran historia om Golden Triangle och Opiumkriget?

 Sen vill jag självklart se Chiang Mai och Chiang Rai också. Tänker mig en natt i Chiang Rai och kanske 2-3 nätter i den större staden Chiang Mai. 

Vad vill jag göra? Jag tänker mig aktiviteter som båttur på Mekongfloden, besöka Hill Tribe lokalbefolkningen. Ni vet där kvinnorna har massa ringar runt halsen. 

Sen gillar jag att vara så aktiv som möjligt. Jag kommer göra djungelvandringar sk trecking. Cykla genom vackra landskap som risfält och kaffeodlingar samt ev paddla kayak. 

Resan så här långt ser ut som följer: 
Flyger Bangkok-Chiang Rai (ca 300 kr)
Hotell 1 natt inkl frukost Chiang Rai (ca 150 kr)
Utflykt på Mekong Floden (ca 130 kr)
Sen är planen att ta antingen buss 4 tim (ca 70 kr) eller hyra bil och köra till Chiang Mai för att sedan utgå därifrån och göra aktiviteter i ca 3 dagar. 
Tåg eller flyg Chiang Mai - Bangkok. 

Jag gillar att vara lite spontan och inte ha alltför mycket uppstyrt mer än lösa funderingar för att sedan bestämma mer på plats beroende på ifall man vill stanna längre någonstans. Jag bokar heller inga hotellnätter i förväg. Tycker det är lättare att gå runt så man får en uppfattning vart man vill bo och kanske titta på rummet innan. 
Hur gillar ni att resa? Att boka allt hemifrån så allt är klart eller vågar ni vara lite spontana och ta det som det kommer?

Jag åker på måndag. Ni hänger väl med?!


2 comments :


  1. Såklart jag hänger med på din resa. :)
    När jag varit i Asien så har jag alltid skaffat boende på plats, men så har det ju inte varit några charterresor som vi gjorde.

    Trevlig resa!

    Kram ♥

    ReplyDelete
  2. Hej! Va kul! Ja det är oftast enklare att boka på plats här i Asien.
    Tack, kram tillbaks!

    ReplyDelete